Advertentie

Auteur Topic: QT?  (gelezen 1232 keer)

Offline thootje

• Lid
  • Aantal ++: 0
    • thomasbaake.nl
QT?
« Gepost op: november 04, 2011, 18:59:34 pm »
hi,

ik ben nu zo'n beetje bezig met c++ leren. het wikibook van c++ snap ik nu dus ook. (loops, variabelen, if statement etc.)
om van het cmd schermpje af te stappen en naar een mooi scherm enzo met knoppen te gaan is QT creator een makkelijke manier dacht ik hier zo te lezen. (over alle forums hier over GUI)
nu gebruik ik dus codeblocks en daar kan ik nu mee om gaan en ik vroeg me af: kan ik QT niet gebruiken met codeblocks als editor en compiler?

(kan zijn dat ik alles verkeerd heb begrepen over QT enzo...)

Thomas

Offline jonas

• Ervaren lid
  • Aantal ++: 8
Re: QT?
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2011, 19:12:59 pm »
Ik denk dat je alles verkeerd begrepen hebt over QT. :P

Nee hoor, je kan er inderdaad een GUI mee maken, maar ook games mee maken (alleen is het gemakkelijker met SFML), en nog zo veel meer. Maar ik denk niet dat je Qt kan gebruiken, en GUI's kan gaan maken met de taal die Qt handhaaft in Code::Blocks. Het gemakkelijkste is waarschijnlijk om heel Qt te gaan downloaden op de downloadpage, type gewoon in op google "Qt" en je komt er vanzelf op uit. Als je Qt hebt gedownloaded, kan je een project gaan starten, je kan ervoor kiezen om een GUI te maken (Qt appliction dacht ik), maar je kan er nog zoveel meer mee doen, en je kan nog altijd van die "zwarte DOS schermpjes" gaan maken.

Alleen vrees ik ervoor dat jouw kennis van C++ een beetje zal tekort schieten als je al direct GUI's wil gaan maken. Vat dit aub niet verkeerd op, je mag er altijd aan beginnen hoor van mij, maar ik heb je al eens verteld dat het redelijk wat tijd kost om C++ onder de knie te krijgen. En de basis van C++ heb je echt wel nodig om een GUI te gaan maken. Want je zegt wel dat je if statements en variabelen onder de knie hebt, maar weet je ook hoe je een vector moet gebruiken, of een list, of weet je hoe je een class moet gaan schrijven?

Dit komt misschien een beetje grof over, maar ik heb het zelf ook geprobeerd om een GUI te maken...Tevergeefs. Ik heb gewoon wat zitten spelen met de Drag en Drop functies van QT, en het resultaat was een simpele tekst editor, maar er was geen code aan te pas gekomen, of toch wel, maar die code had Qt voor mij gegenereerd bij het Draggen en Droppen van de icoontjes. Ik had dus zelf niets van programmatie gedaan. En ik kon het ook niet.

Nu ben ik een maand of 5-6 verder, en ik ken nu toch wel de basis denk ik van C++, maar ik ben nog niet weer begonnen aan een GUI. Wel ben ik begonnen met het leren gebruiken van SFML, een library om games en van alles mee te maken, maar ook voor SFML heb je een grondige basiskennis nodig lijkt me.

Dus, als ik jou was zou ik, ofwel toch overwegen een boek te kopen. Ofwel zou ik de tutorial gaan volgen die ik je aangeraden had op cplusplus.com, en daarna een boek kopen :)

Ik hoop dat jouw vraag nu toch enigszins beantwoord is :)

Jonas.

Offline thootje

• Lid
    • thomasbaake.nl
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2011, 19:35:55 pm »
even zeggen:

ik weet dat mijn kennis nog echt te weinig is maar ik dacht van: Je kan alleen maar GUI maken in QT en dan ga ik nu met c::b werken. dat is dan dom omdat ik dan later moet overschakelen naar QT terwijl je dan aan c::b gewent bent. maar het kan dus ook in code blocks via de smfl library? ik zag al bij new project staan smfl project dus...

ik ga aan de slag met c++ kopen omdat ik hier toch echt mee verder wil gaan. Maar eerst wat geld zien te krijgen voor het boek  ;D
Mijn geld gaat namelijk nu allemaal aan vuurwerk op. Mooiste dag van het jaar dus daar bezuinig ik niet op :P

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2011, 19:45:15 pm »
SFML staat voor simple and fast multimedia library, dat is dus een library die je onder andere met codeblocks kan gaan gebruiken, maar die is meer bedoeld voor een game te maken , terwijl Qt echt wel voor GUI's is. Dus SFML is zeker hetzelfde niet als Qt. En al je Qt wil gaan gebruiken, zal je Qt moeten downloaden op de Qt site. Qt kan je niet gaan gebruiken volgens mij met Code::Blocks...

Offline thootje

• Lid
    • thomasbaake.nl
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2011, 20:15:31 pm »
nou, wat ik vooral wil doen met c++ (mijn dingen wat ik dus uiteindelijk wil kunnen) is software maken met uiterlijk zoals bij dalculator en really simple aggregator van blijbol en mcsl van matrebatre enzo. komt dat aan bod hoe je dat soort GUI maakt in het boek aan de slag met c++?

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2011, 20:32:35 pm »
neen, in dat boek komt vooral de basis aan bod, het is weliswaar een uitgebreide basis, maar je bouwt er wel op verder. Dus neen, een GUI ga je niet leren maken in dat boek.

Online Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
  • Aantal ++: 72
    • Divendo Webs
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2011, 22:18:07 pm »
Voordat je ook maar kan beginnen aan GUIs zul je dat boek (of een soortgelijk boek) geheel doorgelezen en begrepen moeten hebben.
Geen zorg, als je programmeren leuk vindt gaat dat vrij vlot hoor :)

Als je dan echt GUIs wil maken, dan is Qt inderdaad een grote aanrader.
Daarvoor moet je wel de Qt Creator downloaden, je kan Qt wel in een andere IDE opzetten maar dat is heel veel onhandig ingewikkeld gedoe.
Bovendien is Qt Creator de beste IDE die ik ooit gebruikt heb, hij werkt namelijk goed, overzichtelijk, snel en logisch.
In Qt Creator kun je ook nog altijd je gewone programma's maken en testen.

Het leren van het maken van die GUIs met Qt leer je gewoon van hun website (hun naslagwerk).
Daar staan zeer uitgebreide tutorials en examples, met veel uitleg.
Weliswaar allemaal in het Engels, maar dat zal denk ik niet zo'n probleem zijn.
Als je de basis van C++ goed begrijpt zal het leren maken en het maken van GUIs (met Qt) vrij makkelijk zijn, je moet er alleen wel even wat tijd in steken om te ontdekken hoe het werkt.
Admin - http://divendo-webs.com
[C++][Java][PHP][C#][JavaScript][jQuery][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline walterk.

• Ervaren lid
  • Moderator in het Duits betekent presentator.
« Reactie #7 Gepost op: november 05, 2011, 04:24:27 am »
Op het forum zijn wel weinig tutorials. :(

Why?
-Because we can!

Project Euler: 6 out of 355.

Offline N1ghtly

• Zeer actief lid
    • Mijn blog
« Reactie #8 Gepost op: november 05, 2011, 12:22:06 pm »
Begin er niet aan voordat je classes en dynamic memory onder de knie hebt ;)

Offline Yaeger

• Zeer actief lid
  • Aantal ++: 10
« Reactie #9 Gepost op: november 05, 2011, 17:27:57 pm »
Ik zou zeggen: begin er niet aan voordat je de OOP features van C++ niet kent.

Offline N1ghtly

• Zeer actief lid
    • Mijn blog
« Reactie #10 Gepost op: november 06, 2011, 11:01:46 am »

Ahja uiteraard, even vergeten. Inheritance en stuff gebruik je ook veel in Qt!

Online Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
  • Aantal ++: 72
    • Divendo Webs
« Reactie #11 Gepost op: november 06, 2011, 11:38:06 am »

Ahja uiteraard, even vergeten. Inheritance en stuff gebruik je ook veel in Qt!
En dat is dan ook precies de reden waarom het zo'n prachtig framework is :)
Admin - http://divendo-webs.com
[C++][Java][PHP][C#][JavaScript][jQuery][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline thootje

• Lid
    • thomasbaake.nl
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2011, 15:47:28 pm »
naja, ik ga 'aan de slag met c++' kopen  xD
als ik dat goed beheers kan ik vast wel beginne met GUI maken toch?

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2011, 15:59:15 pm »
naja, ik ga 'aan de slag met c++' kopen  xD
als ik dat goed beheers kan ik vast wel beginne met GUI maken toch?

Je kan het proberen, maar het is geen gewoon leesboek met een verhaaltje in, dat moet je wel beseffen...Ik dacht eerst dat het tamelijk snel zou uit zijn, maar in vergelijking met een verhaal, gaat dit echt stukken trager. Maar het is dan natuurlijk ook een leerboek :) Maar ik denk wel dat je dan eens kan proberen om een GUI te maken. :)

Advertentie