Advertentie

Auteur Topic: Mijn eerste sprite  (gelezen 232 keer)

Offline AJdeWit

• Lid
Re: Mijn eerste sprite
« Reactie #30 Gepost op: augustus 19, 2011, 12:46:22 pm »
haha  maplestory is onbegonnen werk
ik hoop niet dat je probeerd om het echt te maken want toen ik 12 was speelde ik maplestory en was ik binnen 2 dagen lvl 30 met hacks.
hacks in maplestory zijn heeeeeel makkelijk te krijgen
“Success is walking from failure to failure with no loss of enthusiasm.”

- Winston Churchill

Talen die ik leer zijn:
C++

Talen die ik wil leren beheersen:
Java
PHP
Python

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
    • Devbizz - webdevelopment
« Reactie #31 Gepost op: augustus 19, 2011, 18:27:14 pm »
Volgens mij is (een gedeelte van) maplestory ook in C++ gemaakt, ik had volgens mij een keer een error gezien waar iets met C++ in stond.

Maar het op elkaar plakken van bijvoorbeeld kleren op een poppetje is niet heel erg moeilijk, je moet alleen zorgen dat ze op elkaar passen bij de animatie. (anders ook hoor :P)

op je eentje maplestory proberen namaken is zo goed als onbegonnen werk als je weet dat achter maplestory vast een heel team van programmeurs en spriters zit. Je kan het altijd proberen, maar zelf zou ik er niet aan beginnen...

De programmering (de basis tenminste) lijkt me nog aardig mee te vallen, het is bijna een basis platform spel, alleen de afbeeldingen maken gaat heel erg lang duren.

Yeah het spel zelf valt wel mee... links, rechts en springen that's is (geen 3D dus geen 360 graden draaien, kijken en zo voort). De omgeving kost inderdaad wel tijd, alle animaties, achtergronden, stadjes en noem maar op. Ik wil het gewoon in de toekomst proberen haha, en zou het lukken (qua programmering) dan kan ik altijd mensen inhuren en -of een team maken voor de prites en designs :P

@ AJdeWit

Yeah klopt, helaas is 'hacken' en 'cheaten' heden daags een normaal iets *zucht* maar goed... 't zou wel leuk zijn als je een eigen game hebt gemaakt natuurlijk :P cheaters blijf je altijd houden bij elk spel wel want er zijn altijd wel mensen die hun programmeer kennis misbruiken voor doeleinden zoals het maken van hacks en of cheats helaas :P

Ik heb Maple story zelf maar 1 week gespeeld of zo, enkel om te kijken naar de graphics en zo. Het is een erg simpel spel, maar grafisch vind ik het wel leuk, een beetje cartoon achtige manga of hoe je het ook wilt noemen :P

Net trouwens mijn sprite gemaakt, ziet er niet uit dat is echt moeilijk wil je het echt 'mooi' doen hahaha...

« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2011, 19:06:04 pm door GroundZero »

Offline Laloeka

• Administrator
  • Gerespecteerd lid
    • Laloeka.nl
« Reactie #32 Gepost op: augustus 19, 2011, 21:13:37 pm »
[...]
In games heb je een 'naakt' poppetje als je er een aanmaakt. Vervolgens kan je bijvoorbeeld de haar stijl kiezen.

Hoe gaat dat in zijn werking? ik bedoel...

Ik heb hoofd type A, met haar type B en ogen type G gekozen.

Hoe wil je dit dan als één sprite weergeven voor de rest van het spel voor die bepaalde gebruiker?... Want als je springt dan beweegt de sprite van je poppetje omhoog... maar de haren zijn een losse sprite die ook mee moet bewegen op een geloofwaardige manier en tempo.

Als het één vaste sprite is dan moet je talloze combinaties maken wat onbegonnen werk is. Stel het volgende voor:

- 10 hoofd stylen
- 20 haar stijlen
- 12 oog stijlen
- 50 outfits (kleren).

Dit zijn honderden combinaties die mogelijk zijn... zo veel sprites gaat niemand maken natuurlijk :P [...]
Voor een spel waar je haar/huid/shirt/broek/schoenen/sokken/onderbroek kleur kunt kiezen wordt meestal gebruik gemaakt van een sprite voor de vorm, die dan gekleurd wordt getekend.

Een klein (snel) voorbeeldje:

Hier wordt het haar gekleurd door de linker kleur,
en over het - met de rechtse kleur gekleurde - gezicht getekend. ;)

Zo kun je met twee sprites, twee kleuren en een klein beetje programmeerwerk al een hele hoop mogelijkheden maken. Je zult dan voor het lopen/springen, etc. wel steeds de haren en het hoofd zo moeten animeren dat het niet verschuift, dat ziet er natuurlijk niet uit (tenzij dat de grafische stijl van je spel is :P)

Citaat van: GroundZero
[...]
Ik gebruik niet alleen een pencil (puur pixels) maar ook een brush. Als ik 3 bij 3 blokjes heb, en ik klik op het middelste blokje, dan krijgen de blokjes rondom ook een beetje kleur, maar wel intensief minder dan het blokje in het midden. Vaak creëer je hiermee ook 'echtheid' of te wel realiteit.

Ik weet niet of dit mag en -of normaal is bij het maken van sprites of moet je jezelf echter beperken toch echte pixels?...
Zover ik weet mag je alles gebruiken :P
Als ik kleine sprites maak, maak ik die meestal pixel voor pixel, maar als ik iets groters moet hebben, zoals een huisje ofzo, selecteer ik vaak gewoon een vierkant, kleur ik dat in en ga ik met brushes dat vierkant bewerken tot het op een huis lijkt.

Met brushes maak je vaak gebruik van anti-aliasing, (wikipedia: link). Ook wel 'subpixel' techniek genoemd. Hierdoor zie je de separate pixels minder en worden lijnen vloeiender. Als je deze techniek goed toepast, kan het een beter resultaat hebben dan pixel voor pixel tekenen.

Let op: Anti-alias is iets anders dan vervagen!

1. Alias ('gewone pixels', je kunt pixels onderscheiden)
2. Anti-alias ('subpixels', vloeiendere lijnen)
3. lijn 1, vervaagd met een radius van 1 pixel (lelijk!)

Het logo van dit forum is bijvoorbeeld ge-anti-aliaseerd (als dat een woord is :|?)

Dat vind ik ook altijd zo lastig. Terwijl je hooguit een vierkantje van 16x16 px hebt moet dat wat je tekent ondertussen wel op bijvoorbeeld een vlammend zwaartje lijken. Nooit gesnapt hoe mensen dan gokken welke kleur waar moet.
[...]
Als je op papier iets met kleurpotlood tekent gok je toch ook welke kleur waar moet ;)? Een vlam is rood/oranje/geel. (misschien blauw). Natuurlijk speelt ervaring (en talent? - als ik dat heb? - ) ook een rol :P

Citaat van: Divendo
[...]
Ik vind je poppetje trouwens ook goed gelukt :) Zeker voor een eerste keer!
[...]
Inderdaad!
Mijn eerste sprites zagen er veel lelijker uit.. :P
[...]
edit: misschien dat laloeka eens een tutorial kan maken over hoe je een sprite maakt in GIMP, adobe of de GM sprite editor? :P
Dat kan ik wel eens doen ja :P

GM sprite editor is een beetje een uitgebreide variant van MSpaint, maar het idee is hetzelfde, dus als je geen GameMaker hebt zou je dat ook kunnen gebruiken. (hoewel ik de GM variant wel veel gebruiksvriendelijker vind :))

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #33 Gepost op: augustus 19, 2011, 21:35:03 pm »
Toppie! dankjewel voor de uitleg, nu is het een stuk duidelijker.
Nooit geweten dat ze dat sub-pixels noemde :)

Zo zie je maar weer, elke dag leer je nieuwe dingen ;)

Dankjewel!!

P.S. het is wel echt moeilijk om het goed te maken haha half uurtje bezig en als resultaat een krakkemikkige sprite :P

EDIT:

Heb de ultime sprite gevonden, heb hem opgeslagen als PSD bestand. Hiermee heb je een super mooie en realistische loop beweging.
Heb het wel uit "Maplestory" gejat haha maar ik denk dat het voor iedereen een super goede basis is en hulp middel!!!

De link is meteen naar het .PSD bestand (Photoshop) dus je hoeft niet bang te zijn voor virus of iets anders. Hij staat op mijn eigen
server dus het is sowieso veilig. Als je geen Photoshop hebt maar hem toch wilt hebben, laat maar even weten als ik hem als een ander
formaat op ;)

http://www.devbizz.nl/body-sample.psd
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2011, 11:43:49 am door GroundZero »

Offline Laloeka

• Administrator
  • Gerespecteerd lid
    • Laloeka.nl
« Reactie #34 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:52:26 am »
Ik denk dat GIMP de PSD file niet goed opent, want ik krijg een hele vreemde animatie (allerlei ledematen door elkaar).

Misschien heb je er een GIF van? :)

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #35 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:54:28 am »
Ja klopt, zijn losse lede maten maar in die volgorde krijg je wel een perfecte animatie :P

Moet alleen even de arm aan het leden maat laagje vast maken (1e 2, dan de 2 erna, daarna weer 2 en zo voort) maar dan heb je wel een super mooie animatie.
In de PSD file heb ik ze los gelaten omdat mensen ze willen bewerken misschien. Maar dit is wat ze bij Maplestory gebruiken en waarmee je echt zo'n super mooie
en geleidelijke animatie krijgt als hun in game hebben :P

volgens mijn heb ik hem niet helemaal goed in elkaar zitten en moet hij op 0.1 sec in plaats van 0.2 maar goed :P
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2011, 12:08:46 pm door GroundZero »

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #36 Gepost op: augustus 20, 2011, 14:15:15 pm »
ik krijg hem hier niet direct te zien op het forum, maar als ik de url kopieer, dan zie ik het wel goed. En je hebt gelijk, het is een zeer mooie animatie, uit hoeveel delen bestaat ie eigenlijk? :)

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #37 Gepost op: augustus 20, 2011, 14:43:55 pm »
Heb hem niet helemaal goed in elkaar volgens mijn maar dat is wel te fixen. Hij bestaat uit
6 ledematen (hand links en rechts) en 6 lichamen ^^

overigens:

Soms zie ik mijn GIF plaatjes ook niet op het forum, een dag later in een keer weer wel... erg vreemd :P

Offline dirkwillem

• Zeer actief lid
  • Ubuntu gebruiker
    • De site van DirkWillem
« Reactie #38 Gepost op: oktober 04, 2011, 16:03:55 pm »
Ik spreek uit ervaring en ik raad je aan echt met iets makkelijkers te beginnen, welke lib gebruik je eigenlijk?
Ik zou eerst zorgen dat je de basis echt goed onder de knie hebt, en dan pas beginnen met zoiets moeilijks.
C++ - Java - HTML - XHTML - HTML5 - CSS - CSS3 - JavaScript - OpenGL - GLUT - SDL - GML

Offline walterk.

• Ervaren lid
  • Moderator in het Duits betekent presentator.
« Reactie #39 Gepost op: oktober 04, 2011, 16:12:29 pm »
Heb hem niet helemaal goed in elkaar volgens mijn maar dat is wel te fixen. Hij bestaat uit
6 ledematen (hand links en rechts) en 6 lichamen ^^

overigens:

Soms zie ik mijn GIF plaatjes ook niet op het forum, een dag later in een keer weer wel... erg vreemd :P

had ik ook last van, dan moet je het een keer opnieuw uploaden. Dan gaat het helemaal goed komen.
Op het forum zijn wel weinig tutorials. :(

Why?
-Because we can!

Project Euler: 6 out of 355.

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #40 Gepost op: oktober 04, 2011, 16:57:46 pm »
Ik spreek uit ervaring en ik raad je aan echt met iets makkelijkers te beginnen, welke lib gebruik je eigenlijk?
Ik zou eerst zorgen dat je de basis echt goed onder de knie hebt, en dan pas beginnen met zoiets moeilijks.

wat bedoel je? Dat een maplestory-achtig spel niet te maken is?

Offline dirkwillem

• Zeer actief lid
  • Ubuntu gebruiker
    • De site van DirkWillem
« Reactie #41 Gepost op: oktober 06, 2011, 17:01:57 pm »
dat bedoel ik niet, het is heel goed mogelijk, alleen is het vreselijk moeilijk.
C++ - Java - HTML - XHTML - HTML5 - CSS - CSS3 - JavaScript - OpenGL - GLUT - SDL - GML

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #42 Gepost op: oktober 06, 2011, 18:31:01 pm »
we zullen zien :P

Advertentie