[...]
In games heb je een 'naakt' poppetje als je er een aanmaakt. Vervolgens kan je bijvoorbeeld de haar stijl kiezen.
Hoe gaat dat in zijn werking? ik bedoel...
Ik heb hoofd type A, met haar type B en ogen type G gekozen.
Hoe wil je dit dan als één sprite weergeven voor de rest van het spel voor die bepaalde gebruiker?... Want als je springt dan beweegt de sprite van je poppetje omhoog... maar de haren zijn een losse sprite die ook mee moet bewegen op een geloofwaardige manier en tempo.
Als het één vaste sprite is dan moet je talloze combinaties maken wat onbegonnen werk is. Stel het volgende voor:
- 10 hoofd stylen
- 20 haar stijlen
- 12 oog stijlen
- 50 outfits (kleren).
Dit zijn honderden combinaties die mogelijk zijn... zo veel sprites gaat niemand maken natuurlijk
[...]
Voor een spel waar je haar/huid/shirt/broek/schoenen/sokken/onderbroek kleur kunt kiezen wordt meestal gebruik gemaakt van een sprite voor de vorm, die dan gekleurd wordt getekend.
Een klein (snel) voorbeeldje:
 |
Hier wordt het haar gekleurd door de linker kleur, en over het - met de rechtse kleur gekleurde - gezicht getekend.  |
Zo kun je met twee sprites, twee kleuren en een klein beetje programmeerwerk al een hele hoop mogelijkheden maken. Je zult dan voor het lopen/springen, etc. wel steeds de haren en het hoofd zo moeten animeren dat het niet verschuift, dat ziet er natuurlijk niet uit (tenzij dat de grafische stijl van je spel is

)
[...]
Ik gebruik niet alleen een pencil (puur pixels) maar ook een brush. Als ik 3 bij 3 blokjes heb, en ik klik op het middelste blokje, dan krijgen de blokjes rondom ook een beetje kleur, maar wel intensief minder dan het blokje in het midden. Vaak creëer je hiermee ook 'echtheid' of te wel realiteit.
Ik weet niet of dit mag en -of normaal is bij het maken van sprites of moet je jezelf echter beperken toch echte pixels?...
Zover ik weet mag je alles gebruiken

Als ik kleine sprites maak, maak ik die meestal pixel voor pixel, maar als ik iets groters moet hebben, zoals een huisje ofzo, selecteer ik vaak gewoon een vierkant, kleur ik dat in en ga ik met brushes dat vierkant bewerken tot het op een huis lijkt.
Met brushes maak je vaak gebruik van anti-aliasing, (wikipedia:
link). Ook wel 'subpixel' techniek genoemd. Hierdoor zie je de separate pixels minder en worden lijnen vloeiender. Als je deze techniek goed toepast, kan het een beter resultaat hebben dan pixel voor pixel tekenen.
Let op: Anti-alias is iets anders dan vervagen!

1. Alias ('gewone pixels', je kunt pixels onderscheiden)
2. Anti-alias ('subpixels', vloeiendere lijnen)
3. lijn 1, vervaagd met een radius van 1 pixel (
lelijk!)
Het logo van dit forum is bijvoorbeeld ge-anti-aliaseerd (als dat een woord is

?)
Dat vind ik ook altijd zo lastig. Terwijl je hooguit een vierkantje van 16x16 px hebt moet dat wat je tekent ondertussen wel op bijvoorbeeld een vlammend zwaartje lijken. Nooit gesnapt hoe mensen dan gokken welke kleur waar moet.
[...]
Als je op papier iets met kleurpotlood tekent gok je toch ook welke kleur waar moet

? Een vlam is rood/oranje/geel. (misschien blauw). Natuurlijk speelt ervaring (en talent? - als ik dat heb? - ) ook een rol

[...]
Ik vind je poppetje trouwens ook goed gelukt
Zeker voor een eerste keer!
[...]
Inderdaad!
Mijn eerste sprites zagen er veel lelijker uit..

[...]
edit: misschien dat laloeka eens een tutorial kan maken over hoe je een sprite maakt in GIMP, adobe of de GM sprite editor? 
Dat kan ik wel eens doen ja

GM sprite editor is een beetje een uitgebreide variant van MSpaint, maar het idee is hetzelfde, dus als je geen GameMaker hebt zou je dat ook kunnen gebruiken. (hoewel ik de GM variant wel veel gebruiksvriendelijker vind

)