Advertentie

Auteur Topic: 2D Game Design  (gelezen 2657 keer)

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
    • Devbizz - webdevelopment
2D Game Design
« Gepost op: augustus 16, 2011, 16:27:58 pm »
Beste,

hopelijk het juiste topic maar het hoort bij Graphics dusssss.... :P
Anyways...

Weet iemand een handleiding waar beschreven word in welk formaat en hoe je graphics (sprites??) kan maken om te gebruiken in een 2D game die je met C++ kan maken.
Ik ben nog lange niet zo ver, maar het lijkt me gewoon interessant en als ik eens niks te doen heb dan kan ik een beetje designen. Grafisch 2D bedoel ik dan het idee van
bijvoorbeeld het online spel Maple Story. Je kan springen, links en rechts lopen en dergelijke (ook op platformen springen). Vrij simpel dus maar wel leuk grafisch.

Groetjes

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
  • Voer in op google maps: 37.971458,23.726706
    • Divendo Webs
Re: 2D Game Design
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2011, 16:55:51 pm »
De meeste libs die je gebruikt in C++ om games mee te schrijven (die dus dingen op het scherm tekenen) ondersteunen alle normale afbeeldingsformaten wel. Dus dat zijn onder andere PNG, GIF, JPEG, etc. Ik denk dat PNG de beste keuze is voor een 2D spel. Deze is weliswaar niet geanimeerd maar het is gebruikelijk de frames achter elkaar te plakken en door je programma gewoon te laten animeren.
Wat betreft sprite editors: elk programma waarmee je die afbeeldingen kan maken, zelf gebruik ik GIMP, maar Photoshop, Paint, de sprite editor van GM, etc volstaan ook :)
Admin - http://divendo-webs.com
[C++][C#][PHP][JavaScript][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2011, 19:38:55 pm »
Kijk duidelijk haha, maar wat is een sprite nu precies? dat is toch de programmering welke de plaatjes achter elkaar zet en op je beeld plaatst?...
Ik kan dus bijvoorbeeld gewoon 6 PNG plaatjes maken, de programmering speelt deze achter elkaar af waardoor het lijkt of mijn poppetje loopt zeg maar.

Dat proces is een "sprite" om het even makkelijk te zeggen voor nu :P

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
    • Divendo Webs
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2011, 19:56:15 pm »
Een sprite is gewoon zo'n plaatje van bijvoorbeeld een poppetje. Vaak is die dan inderdaad geanimeerd.
Voorbeeldje: http://darkut.free.fr/Resources/Sprites/ss_mandl_yoshi.gif
Dan zou je bijvoorbeeld dat bovenste rijtje Yoshi's als plaatje hebben, en je kan dan in gedachten er vakjes van 32px bij 64px (ruwe schatting) om elke Yoshi tekenen. Wat je programma dan kan doen is eerst de Yoshi uit vakje 1 tekenen, dan ~200ms (hangt van de snelheid van je animatie af) later de Yoshi uit vakje 2, dan vakje 3 net zo lang tot je aan het eind komt en dan teken je weer uit vakje 1.

Meestal wordt 1 animatie dus wel als 1 PNG opgeslagen, dat heeft zo zijn voordelen.
Maar vervolgens zie je als speler niet de hele PNG tegelijk.

In de webwereld wordt het ook veel gebruikt, een groot plaatje maken met al je iconen voor je website en dan bij elk icoontje telkens een deel van het plaatje weergeven. Dit heeft daar bijvoorbeeld als voordeel dat je browser maar 1 plaatje hoeft op te vragen (en dus maar 1x alle headers hoeft te sturen).
Onder andere maakt Google hier gebruik van: http://www.google.nl/images/nav_logo83.png
Hoewel het hier niet om een animatie gaat gaat het wel om een plaatje dat uit denkbeeldige hokjes bestaat (ieder met zijn eigen plaatje), dus is dat ook een mooi voorbeeld van een sprite.
[C++][C#][PHP][JavaScript][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2011, 20:08:22 pm »
Duidelijk zoals altijd haha, dankjewel ;)

Eigenlijk dus gewoon een duur woord voor een 'animatie' dus als het waren haha.
Nou, dan word het Photoshop en Illustrator tijd hier!

Even afstoffen en knutselen maar haha :P
Maar het valt toch best vies tegen een simpel poppetje teken net als dit:

http://www.rpgamer.com/games/maplestory/maplestory/themes/wallpaper3-maplestory_1280_1024.jpg

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
    • Divendo Webs
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:25:05 pm »
Dat is ook zeker lastig, en dat kan ik ook niet.
Daarvoor hebben we bijvoorbeeld bij het GCP ook speciaal spriters, die dat wel kunnen (zo hebben we al flink wat mooi werk van Laloeka gezien).
Persoonlijk vind ik GIMP fijner werken voor het maken van sprites / icoontjes, Photoshop vind ik echt om foto's mee te bewerken (dus niet op de pixel precies prutsen).
Daarbij heb ik als Linux gebruiker natuurlijk niet altijd toegang tot Photoshop.

"Leren is proberen."

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2011, 01:02:02 am »
Heb op school vroeger wel GIMP gehad maar was er niet weg van. Ben zelf erg goed met Photoshop en de rest van Adobe maar ja... we gaan toch eens GIMP proberen :P

Maaruh... GCP? dat betekend? :P

Offline Max

• Administrator
  • Ervaren lid
    • C++ Forum
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2011, 09:41:55 am »
Forumbeheerder

Veel plezier op het C++ Forum :)!

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
    • Divendo Webs
« Reactie #8 Gepost op: augustus 17, 2011, 10:29:20 am »
Photoshop (en de andere Adobe producten) zijn heel goede producten.
Ik vind persoonlijk Photoshop niet lekker werken voor het maken van sprites of icoontjes, als jij daar anders over denkt dan moet je vooral Photoshop gebruiken!

"Leren is proberen."

Offline Laloeka

• Administrator
  • Gerespecteerd lid
    • Laloeka.nl
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2011, 01:36:32 am »
Veel mensen vinden het maken van goede sprites erg lastig, vandaar dat veel (beginners) spelletjes vaak vierkante poppetjes hebben, die 'glijden', dus niet geanimeerd zijn voor het lopen, etc.

Je zou zo ook kunnen beginnen :)

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2011, 09:52:23 am »
Ja haha inderdaad, maar de uitdaging is leuker om voor het iets betere te gaan natuurlijk :P
Genoeg tijd, genoeg tutorials haha zal wel goed komen :P we blijven gewoon een paar keer per week oefenen :P

Jammer dat het niet mogelijk is om een spel te downloaden zoals bijvoorbeeld Maplestory en daar hun sprites
uit te halen. Dan kan je precies zien hoe hun het gedaan hebben, en hoeveel plaatjes één animatie uit bestaat :P

Of kan dat wel?

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #11 Gepost op: augustus 20, 2011, 10:51:30 am »
op google even gezocht naar "maplestory sprites" en in de resultaten stonden heel wat sprites van monstertjes. Er stonden ook "strips" tussen met de plaatjes voor een animatie van een mushroom. Dus misschien kan je daar ook nog wel iets van leren? :)

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2011, 10:57:57 am »
Ja ik zoek daar ook al veel bij haha, net een sprite gemaakt:

Word nog veel oefenen als ik het net zo goed als hun wil hebben haha :P

achja, tijd genoeg toch :P ;)

Er zijn trouwens best veel sprite tutorials op het internet te vinden inderdaad, voornamelijk die van Maplestory achtige dingen zijn
best fijn om als voorbeeld te hebben :D

Offline jonas

• Ervaren lid
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:06:03 am »
ik vind het echt al goed gelukt hoor :) alleen steekt zijn oor een beetje uit :P

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #14 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:21:53 am »
grote oren, daar kan hij goed mee horen of er een tegenstander in de buurt is  :P ;D

Advertentie