Advertentie

Auteur Topic: C++ GUI programmeren leren  (gelezen 1227 keer)

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
    • Devbizz - webdevelopment
C++ GUI programmeren leren
« Gepost op: augustus 13, 2011, 20:30:49 pm »
Beste,

weet iemand een goed boek om aan te schaffen als je C++ geleerd hebt (console gedeelte zeg maar, dus de basis) en dan
verder wilt naar programmeren met een GUI ervoor? hoeft geen OS te zijn of super geavanceerde dingen maar bijvoorbeeld
een klein software ding met en paar knoppen en misschien een status scherm of zo.

Gewoon simpele taal, lekker makkelijk beginnen met programmeren in combinatie met GUI's.

Groetjes

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
  • Voer in op google maps: 37.971458,23.726706
    • Divendo Webs
Re: C++ GUI programmeren leren
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2011, 22:04:40 pm »
Ik vind zelf Qt altijd erg goed werken.
Daar hoef je geen boek voor te kopen.
Een goed GUI systeem is goed gedocumenteerd en heeft een aantal goede tutorials om het van te leren (anders zou ik het systeem sowieso niet kiezen).

Het mooie van Qt is dat het makkelijk werkt. Heel goed in het idee achter C++ past (qua object geƶrienteerd enzo) en logisch in elkaar steekt :)
Voor de website van Qt zie: http://qt.nokia.com/, en om alvast naar de documentatie te kijken (en dus ook naar voorbeeldcode): http://doc.qt.nokia.com/4.7/

Verder werkt Qt op alle grote platforms: Linux (tenminste, alles dat met X11 werkt, en dat doet het meeste wel), Windows en Mac.
Maar ook mobiele platforms, zoals Symbian en er wordt gewerkt aan een port voor Android.

Verder is het meer dan alleen GUI (maar dat is vaak zo met dit soort libraries), bijvoorbeeld ook netwerk communicatie, etc.
En de IDE die je erbij krijgt (Qt Creator) is de fijnste IDE die ik ken (is natuurlijk een mening, maar het werkt echt super!)

PS: Ik verplaats dit topic even naar het GUI board, daar past het beter :P
Admin - http://divendo-webs.com
[C++][C#][PHP][JavaScript][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2011, 22:13:10 pm »
Oke! excuses voor het verkeerd plaatsen ;)

Ja, ik zocht online wat voorbeelden en -of tutorials maar het begint allemaal zo super ingewikkeld.
Je start een nieuw Windows 32 project, er staat onderhand al een A4'tje aan commando's en dingen die je
in C++ (de basis boeken) nooit te zien krijgt, en de meeste mensen en -of tutorials leggen vervolgens alles
uit in een context dat je aan het eind nog niks begrijpt of ze leggen 3/4e niet uit haha.

Dankjewel voor je uitleg, zal de links eens bekijken ik ben benieuwd! :D

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
    • Divendo Webs
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2011, 23:43:42 pm »
Waarschijnlijk heb je dan WinAPI bekeken.
Waar je bij WinAPI 2 A4tjes code voor nodig hebt om een schermpje met de tekst "Hello world!" te krijgen gaat dat in Qt ongeveer zo (uit mijn hoofd):

Code: C++ (QT)
  1. #include <QApplication>
  2. #include <QLabel>
  3.  
  4. int main(int argc, char* argv[])
  5. {
  6.     QApplication app(argc, argv);
  7.     QLabel label("Hello world!");
  8.     label.show();
  9.     return app.exec();
  10. }

Al met al lekker simpel :)
Het is wel altijd zo dat je om zo'n library goed te beheersen je het een en ander moet lezen.
Bij Qt zul je nog even een beetje meer moeten studeren omdat die iets toevoegt aan C++ (op zich niet slecht), maar dat is met een dagje tutorials lezen en proberen ook wel klaar (ik heb het hier over signals & slots).
Verder is de ervaring met Qt groter op dit forum dan met WinAPI. Dus is het makkelijker hulp te krijgen ;)
Natuurlijk hoef je niet voor Qt te kiezen, hoewel ik het persoonlijk een aanrader vind, maar ik zou sowieso niet voor WinAPI kiezen dat is namelijk helemaal niet C++ like (komt geen class aan te pas :()
Dus krijg je automatisch lelijke code.
[C++][C#][PHP][JavaScript][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2011, 11:16:47 am »
Ahhh oke duidelijk! ja jammer dat elke tutorial of voorbeelden die ik op internet vind allemaal WinAPI is dan, zo veel code terwijl het (zoals ik nu zie) ook zo simpel en snel kan, en het net zo effectief is!

Nou, eerst maar eens alles van de boeken leren, maar nu weet ik in elk geval dat wanneer ik alles kan en weet, dat ik gewoon lekker verder kan op dit forum in combinatie met Qt en wat van de handleidingen en dergelijke doe je in de vorige post liet zien.

Hartelijk dank!

Offline Yaeger

• Zeer actief lid
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2011, 10:05:01 am »
Qt is makkelijk om te leren. Vooral omdat alle informatie gratis op het internet te verkrijgen is. Zelf vind ik boeken het fijnste werken. Zo leer je meestal alle details: http://www.cuteqt.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/c-gui-programming-with-qt-4-2ndedition.pdf

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2011, 10:32:48 am »
heeej geweldige link dankjewel!!! :D

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
    • Divendo Webs
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2011, 17:16:14 pm »
Ik heb de link nog niet bekeken. Maar van Qt zijn er ook goede officiƫle tutorials.
En er zijn ook een heleboel goed gedocumenteerde examples (ik meen me te herinneren dat jij graag met voorbeelden werkt ;)).

"Leren is proberen."

Offline GroundZero

• Zeer actief lid
« Reactie #8 Gepost op: september 03, 2011, 18:17:05 pm »
zo, die tutorials zijn inderdaad ook erg goed! :D
binnenkort toch eens beter bekijken allemaal haha :P

Offline N1ghtly

• Zeer actief lid
    • Mijn blog
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2011, 21:14:08 pm »
Qt is in feite zo gemakkelijk (in vergelijking met anderen) dat ik vind dat je eigenlijk alles kan met gewoon de reference en een minimaal voorbeeld :D

Offline Yaeger

• Zeer actief lid
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2011, 18:55:53 pm »
@Divendo dit boek word aanbevolen door Nokia zelf dus ik denk dat het wel goed is ;) die tutorials zijn inderdaad ook nice

Qt is inderdaad erg gemakkelijk. Als je C++ kent ken je Qt zowat ook :p Aan Qt valt bijna niks te snappen. Het is zo logisch.

Offline walterk.

• Ervaren lid
  • Moderator in het Duits betekent presentator.
« Reactie #11 Gepost op: september 05, 2011, 07:59:13 am »
Ik wist niet of ik dan een nieuwe topic moest aanmaken of niet, aangezien het ook gaat over WinApi.
Zijn er ook goede tutorials voor WinApi. (naast die van Divendo)
Op het forum zijn wel weinig tutorials. :(

Why?
-Because we can!

Project Euler: 6 out of 355.

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
    • Divendo Webs
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2011, 08:59:51 am »
Heb ik een tutorial over WinAPI geschreven  :O?
Ik heb er wel vroeger een tijdje mee gewerkt (lang genoeg om te ontdekken dat het kl*te is).
Waarom wil je graag WinAPI leren?

"Leren is proberen."

Offline walterk.

• Ervaren lid
  • Moderator in het Duits betekent presentator.
« Reactie #13 Gepost op: september 05, 2011, 09:13:09 am »
Ik dacht dat WinApi wel goed werkte, maar het is dus verstandiger om Qt te maken. Je kan er dus ongeveer hetzelfde? Als het zo is dan gaa ik dat maar proberen.
Moet je ook apparte libaries downloaden voor Qt?
« Laatst bewerkt op: september 05, 2011, 09:14:49 am door walterk. »
Op het forum zijn wel weinig tutorials. :(

Why?
-Because we can!

Project Euler: 6 out of 355.

Offline Yaeger

• Zeer actief lid
« Reactie #14 Gepost op: september 05, 2011, 09:49:44 am »
Ongeveer hetzelfde?! Het is heel anders, veel uitgebreider en veel makkelijker. Je kan bijvoorbeeld gewoon HTML tags in de text van je labels of buttons gebruiken. Bijv.

Code: C++ (QT)
  1. QLabel *label = new QLabel("<b>Hello</b> world");

Qt zorgt ervoor dat Hello dikgedrukt komt.

Qt heeft modules waarmee je XML kan parsen, makkelijk kan communiceren met het web, sql databases kan onderhouden en zelfs een module om gemakkelijk met OpenGL te werken ;)

Advertentie