Advertentie

Auteur Topic: OpenGL: GLUT of SDL?  (gelezen 870 keer)

Offline dirkwillem

• Zeer actief lid
  • Ubuntu gebruiker
    • De site van DirkWillem
OpenGL: GLUT of SDL?
« Gepost op: mei 30, 2011, 12:53:08 pm »
Hallo

Ik wil gaan beginnen met OpenGL, en ik kan ook al SDL, wat grootendeels een vervanging schijnt te zijn voor glut.
Nu is de vraag: Is het makkelijker/sneller om OpenGL met SDL te gebruiken of niet?
heeft er al iemand ervaring of weet iemand het verschil?

DirkWillem

EDIT: eerste post in dit board
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2011, 15:27:19 pm door dirkwillem »
C++ - Java - HTML - XHTML - HTML5 - CSS - CSS3 - JavaScript - OpenGL - GLUT - SDL - GML

Offline Poraft

• Ervaren lid
Re:OpenGL: GLUT of SDL?
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2011, 14:47:52 pm »
Ik moet zeggen dat ik geen ervaring  met openGL heb, maar sfml ondersteunt openGL goed. En volgens mij ondersteunt sdl OpenGL niet echt ;D
'Programming since October 2010'
De bekende onbekende x

Offline dirkwillem

• Zeer actief lid
  • Ubuntu gebruiker
    • De site van DirkWillem
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2011, 14:59:46 pm »
Dus nog niet, maar eigenlijk gaat het mij erom of ik glut gebruik of iets anders :/
C++ - Java - HTML - XHTML - HTML5 - CSS - CSS3 - JavaScript - OpenGL - GLUT - SDL - GML

Offline jeetee

• Zeer actief lid
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2011, 15:43:46 pm »
OpenGL op zichzelf is een vrij primitieve laag en ik betwijfel of jij zelf zo low-level graphics wil zitten programmeren (driehoekje per driehoekje).

Daarom zijn er ook een aantal engines/libs die op de achtergrond OpenGL (kunnen) gebruiken als renderer, zoals SDL/SFML/irrLicht/Ogre3D/... Voor zover ik weet laten deze libs je ook toe om eigengemaakte OpenGL-objecten binnen de engine te gebruiken.
2 + 2 = 5, within a large range of 2

Offline morsil

• Zeer actief lid
    • Morsil.nl
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2011, 16:26:39 pm »
Ik gebruik zelf liever SDL met OpenGL dan glut, met SDL kan je wat meer met het schermpje doen dan met glut en je kan via SDL wat makkelijker plaatjes inladen door ze op de normale manier in te laden en dan met een stukje code ze aan een opengl functie te geven.

Glut heeft dan wel weer wat basis functies zoals functies om de camera te draaien, maar mocht je die functies nodig hebben kan je de code gewoon op internet opzoeken :P

Zo zit dat eigenlijk ook met de functies die SDL + OpenGL niet heeft, je kan voor het meeste wel een vervanging vinden.

Dus eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit welke je gebruikt, het is maar net welke dingen je graag makkelijker wilt hebben, waardoor andere weer moeilijker worden.

Offline dirkwillem

• Zeer actief lid
  • Ubuntu gebruiker
    • De site van DirkWillem
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2011, 18:34:34 pm »
Ok?, dat verhelderd al een hoop.
OpenGL op zichzelf is een vrij primitieve laag en ik betwijfel of jij zelf zo low-level graphics wil zitten programmeren (driehoekje per driehoekje).

Daarom zijn er ook een aantal engines/libs die op de achtergrond OpenGL (kunnen) gebruiken als renderer, zoals SDL/SFML/irrLicht/Ogre3D/... Voor zover ik weet laten deze libs je ook toe om eigengemaakte OpenGL-objecten binnen de engine te gebruiken.
Ik wil graag OpenGL gebruiken omdat ik liever geen kant-en-klare engine heb, maar liever mijn eigen wil schrijven en dat ik dan ook echt precies weet hoe het in elkaar zit

Offline Divendo

• Administrator
  • Zeer gerespecteerd lid
  • Voer in op google maps: 37.971458,23.726706
    • Divendo Webs
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2011, 20:11:17 pm »
Ok?, dat verhelderd al een hoop.

Ik wil graag OpenGL gebruiken omdat ik liever geen kant-en-klare engine heb, maar liever mijn eigen wil schrijven en dat ik dan ook echt precies weet hoe het in elkaar zit

Slecht idee, eigen code is bijna altijd slechter dan zo'n engine.
Zo'n engine is gemaakt door mensen met veel ervaring en er is veel over nagedacht en aan verbeterd in de loop der jaren (of maanden, hangt er vanaf hoe oud de engine is). Vaak staat er in een bijgeleverde documentatie vrij goed uitgelegd hoe het ongeveer werkt, zodat je weet hoe je het meest optimaal gebruik kan maken van die engine.
Uiteindelijk is alles een engine, als je geen enkele engine wil gaan gebruiken zul je terug naar de processorcode moeten, en dan zit je dus bij C++ verkeerd :P
Admin - http://divendo-webs.com
[C++][C#][PHP][JavaScript][HTML][XML][CSS][SQL][Bash][GML][Nederlands][Engels][Latijn]

"Leren is proberen."

Offline Nick

• Zeer actief lid
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2011, 07:42:30 am »
Bovendien is een goede engine schrijven (in je eentje) vrijwel onmogelijk.
Het is niet voor niets dat zoveel spellen van de zelfde engine gebruik maken (bv: unreal, halflife en cry-engine), het is namelijk enorm veel werk.

Offline dirkwillem

• Zeer actief lid
  • Ubuntu gebruiker
    • De site van DirkWillem
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2011, 15:18:03 pm »
Nou, ik wil met OpenGL in het begin gewoon eigen code gebruiken, voor hele kleine programma's, later zal ik waarschijnlijk overstappen naar Ogre (misschien irrlicht)

Offline Huntysoft

• Lid
  • Minecraft! :)
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2011, 09:13:40 am »
Waar kun je opengl voor windows 7 downloaden?  ???
Alles wat je zegt weet je al.

Je kunt dus beter zwijgen.

Offline marcoo

• Actief lid
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2011, 09:46:52 am »
Volgens mij staat dat standaard op je computer.

Offline jeetee

• Zeer actief lid
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2011, 09:57:47 am »
Windows ondersteund standaard (sinds Win98) OpenGL1.1
Nieuwere versies worden dan meestal meegeleverd met de driver van je video-kaart.

Zie ook OpenGL wiki

Offline Huntysoft

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2011, 10:18:38 am »
Ik kan niet zo goed engels.

Maar hoe kun je de fucties van opengl gebruiken (welke header) in je C++ code?
Zitten deze standaart in windows.h.

En GLUT moet je dat wel downloaden?

Offline jeetee

• Zeer actief lid
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2011, 10:25:23 am »
om de basis opengl functies te kunnen gebruiken heb je <gl/gl.h> en <gl/glu.h> nodig dacht ik; deze zitten al standaard in je windows7 installatie.

GLUT is een library die een beetje rondom OpenGL is gebouwd en het gebruik ervan makkelijker probeert te maken, net zoals SDL of SFML (of...) dat ook doen, dus voor puur OpenGL heb je die niet nodig. GLUT is ook niet standaard voorgeïnstalleerd.

Offline Huntysoft

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2011, 10:29:28 am »
Dus met die twee headers en zonder GLUT kan ik gewoon opengl graphics maken?

Advertentie